Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

W ubiegłym roku Ministerstwo Sprawiedliwości rozpoczęło realizację nowatorskiego przedsięwzięcia, którego adresatem są osoby pokrzywdzone w wyniku wypadków komunikacyjnych. Do współpracy zostali zaproszeni przedstawiciele Rady do Spraw Pokrzywdzonych Przestępstwem przy Ministrze Sprawiedliwości, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendy Głównej Policji oraz organizacji pozarządowych działających na rzecz ofiar wypadków drogowych.

W styczniu do prac włączyli się również przedstawicie Polskiej Izby Ubezpieczeń – organizacji, reprezentującej wszystkie zakłady ubezpieczeń działające w Polsce. W ramach tej inicjatywy w maju została opracowana Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych. Karta zawiera informacje niezbędne ofiarom wypadków drogowych, m.in. obowiązki służb, które jako pierwsze przybywają na miejsce zdarzenia.

Ulotka o formacie A4 przypomina o numerze alarmowym 112, na który należy zadzwonić bezpośrednio po zdarzeniu na drodze, aby przyjechali ratownicy medyczni i policja. W ulotce przypomniano, jakie prawa i obowiązki ma zespół ratowniczy, który przyjedzie wezwany do wypadku i czego można oczekiwać od funkcjonariuszy policji, którzy muszą pomóc ofiarom i zabezpieczyć dowody. Dokument zawiera też porady, o jakie świadczenia od państwa, a jakie od ubezpieczycieli może się domagać ofiara wypadku drogowego. Jest też krótka informacja o możliwym procesie karnym lub cywilnym, jaki może być konieczny po wypadku.

Kierowcy samochodów ubezpieczający swe pojazdy od odpowiedzialności cywilnej razem z nowymi polisami mają otrzymywać Kartę Praw Ofiar Wypadków Drogowych – zestaw informacji potrzebnych uczestnikowi wypadku.

źródło: MSWiA